MUSIKLINJEN

Musiklinjen är till för dig som vill utveckla din musikalitet och ditt musikerskap tillsammans med andra människor som alla brinner för musik. Genom enskilda instrumentlektioner, ensemblespel, teori och gehör och mer därtill vill vi ge dig en hållbar grund att stå på i ett framtida liv som yrkesverksam inom musik eller med ett passionerat musicerande på fritiden.

De flesta av musiklinjens lärare finns tillgängliga på skolan och vi strävar efter att undervisningen ska vara så kontinuerlig och regelbunden som möjligt. Vi vill också ge en bra balans mellan att utveckla det musikaliska hantverket och varje enskild deltagare möjlighet att odla sin särart.

Varje år ser vi att många av våra deltagare väljer att fortsätta sina musikstudier vid någon av landets musikhögskolor eller andra musikhögskolor runtom i Europa. Om du vill söka vidare till högre musikutbildning ger vi dig stora möjligheter att vara väl förberedd inför musikhögskolans antagningsprov.

FRAMTRÄDANDEN OCH KONSERTER

Du har goda möjligheter att få framträda med din musik vid konserter på skolan och vid konserter i Oskarshamn och Kalmar med omnejd. Musiklinjen är i grunden 2-årig men man kan även välja att gå ett år. För bästa studieresultat rekommenderar vi två år.

Musiklinjen har fyra inriktningar; jazz-soul-blues, klassisk musik, genrebred sång och komposition. I menyn hittar du inriktningarna och kan läsa mer om det du är intresserad av.

Förlängd ansökningstid 11 april – 1 maj.

Antagningsarbetet har påbörjats för dig som sökt under ord. ansökningsperiod. Du som söker nu kommer vi överens med angående antagningsprovet.

Välkommen med din ansökan!

Du får välja om du vill göra antagningsprovet digitalt, dvs med hjälp av film, eller om du vill komma hit och göra prov. När du har skickat din ansökan får du instruktioner om hur du ska gå tillväga.

Beskrivning av antagningsprov –

klicka här.

Antagningskriterier för musiklinjerna

Exempel på teoriprov för musiklinjerna