Oskarshamns Folkhögskola söker en linjeledare till kyrkomusikerutbildningen 100%

Fokus i tjänsten ligger på undervisning i orgel, men även andra ämnen ingår, beroende på din musikaliska profil och övriga kompetens. Linjeledarskapet innebär att stå i kontakt med Svenska kyrkans utbildningsinstitut och examinator då undervisningen styrs av centralt fastställda kursplaner. Linjeledare ansvarar också för antagning av nya deltagare.

Heltidstjänst med provanställning. Du har ferietjänst vilket innebär att veckoarbetstiden i snitt är 43 timmar och undervisningsskyldigheten 16 timmar/veckar under terminerna. I tjänsten ingår tjänstgöring vid folkhögskolans sommarkurser. Tjänstgöring på helger och kvällstid kan förekomma i samband med projekt och konserter. Exempel på ämnen som en orgellärare undervisar i är liturgiskt- och solistiskt orgelspel, hymnologi, dirigering, administration, barnkörmetodik, pedagogik, undervisningsmetodik, orgelkunskap och musiklära.

Vi söker dig som:

•       Kan undervisa i orgelspel över ett brett spektrum, såväl rena nybörjare som avancerade musiker. De som idag får orgellektioner av skolans lärare är mellan 6 och 65 år.
  •       Kan undervisa såväl enskilt som i grupp eller klass.
  •       Har stor vana av gudstjänstspel i Svenska kyrkan.
  •       Han en masterexamen eller den tidigare 4-åriga organistutbildningen och stor bredd i ditt musikaliska kunnande.
  •       Förstår och kan hantera lärarrollens socialpedagogiska delar, t.ex. mentorsskap.
  •       Är van att samarbeta i större och mindre konstellationer

Oskarshamns folkhögskola har flera olika musikutbildningar med kapacitet för ca 50 kursdeltagare. Lärarna på dessa utbildningar bildar ett gemensamt arbetslag om 8 personer som är fast anställda. Till detta kommer några timlärare. Delar av undervisningen sker linjeöverskridande vilket gör att alla lärare möter kursdeltagare från olika linjer.

Det löpande arbetet leds av utbildningsledaren och din chef kommer att vara skolans rektor. Att undervisa här innebär att du förutom dina egna lektioner förväntas vara en del av det gemensamma arbetet med ansökningar, marknadsföring, konsertverksamhet och utvecklingsarbete. Schemabrytande händelser som temadagar, resor eller friluftsdagar är en del av ditt arbete.

Tjänsten är en tillsvidareanställning i form av ferietjänst med startdatum HT24 men önskvärt att tjänsten kan tillträdas tidigare.

Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta oss!

Sista ansökningsdag: 31/12-2023

Emil Jörgensen

emil.jorgensen@ofhsk.se

David Unger
Facklig representant, Lärarförbundet
david.unger@ofhsk.se

Ansökan med personligt brev och CV mejlas till:

emil.jorgensen@ofhsk.se (märk ansökan med ”linjeledare kyrkomusik”)

Rekryteringen genomförs löpande.

Oskarshamns folkhögskola är en stiftelse och verksamheten har Växjö stift som huvudman. Här finns bl.a. Allmän linje med olika inriktningar, Musiklinje, Förberedande kyrkomusikerutbildning, Kyrkomusikerutbildning på heltid, deltid och distans, Undersköterskeutbildning, Kyrkans grundkurs och Seniorkurser. Skolan har en offentlig lunchrestaurang, en omfattande konferensverksamhet och vandrarhem. Totalt finns ca 40 anställda. I Oskarshamns finns kulturskola, estetgymnasium, jazz- och kammarmusikförening och Länsmusiken med bl a den professionella stråkorkestern Camerata Nordica.