Oskarshamns Folkhögskola söker en lärare till Studiemotiverande folkhögskolekurs (SMF) 50%

Studiemotiverande Folkhögskolekurs, SMF, är en kurs som folkhögskolorna erbjuder på uppdrag av Arbetsförmedlingen. De senaste SMF-kurserna har fokuserat på svenska språket och på att deltagarna ska få ökade chanser till arbete.

Det är Arbetsförmedlingen som anvisar deltagare till SMF och syftet är att motivera till fortsatta studier och/eller till att hitta en väg ut på arbetsmarknaden. En SMF-kurs är 13 veckor på heltid, ibland sätts två sådana kurser ihop så att studietiden blir ett halvår. Den som efter avslutad SMF-kurs vill fortsätta på folkhögskola kan söka till Allmän kurs där man kan läsa in grundskola och/eller gymnasiekompetens.  Många av deltagarna på SMF har inte svenska som modersmål och åldrarna på deltagarna är mycket varierad. Kursen leds av två lärare där den andre läraren är kursansvarig.

Tjänsten omfattar 50% men det finns stora möjligheter att arbeta i högre omfattning då den andre läraren planerar uttag av föräldraledighet.

Vi söker dig som:

•       Kan undervisa i svenska som andraspråk och samhällskunskap.
  •       Kan undervisa såväl enskilt som i grupp eller klass.
  •       Har stor vana att arbeta med människor från olika kulturer och bakgrund.
  •       Förstår och kan hantera lärarrollens socialpedagogiska delar i samklang med övriga kurser på skolan.
  •       Är van att samarbeta i större och mindre konstellationer.

Det är meriterande om du:

•       Har en utbildning som lärare i SvA och/eller folkhögskolelärarutbildning

Oskarshamns folkhögskola har flera olika musikutbildningar, allmän kurs, kyrkvaktmästarutbildning, kyrkans grundkurs och seniorkurs.  Skolan har en kapacitet för ca 150 kursdeltagare. Lärarna på utbildningarna bildar ett arbetslag om 20 personer som är fast anställda. Till detta kommer några timlärare. Delar av undervisningen sker linjeöverskridande vilket gör att alla lärare möter kursdeltagare från olika linjer.

Det löpande arbetet leds av utbildningsledaren och din chef kommer att vara skolans rektor. Att undervisa här innebär att du förutom dina egna lektioner förväntas vara en del av det gemensamma arbetet med ansökningar, marknadsföring och utvecklingsarbete. Schemabrytande händelser som temadagar, resor eller friluftsdagar är en del av ditt arbete.

Tjänsten är en tillsvidareanställning i form av semestertjänst med startdatum VT25.

Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta oss!

Sista ansökningsdag: 31/10-2024

Emil Jörgensen

emil.jorgensen@ofhsk.se

David Unger
Facklig representant, Lärarförbundet
david.unger@ofhsk.se

Ansökan med personligt brev och CV mejlas till:

emil.jorgensen@ofhsk.se (märk ansökan med ”lärare SMF”)

Rekryteringen genomförs löpande.

Oskarshamns folkhögskola är en stiftelse och verksamheten har Växjö stift som huvudman. Här finns bl.a. Allmän linje med olika inriktningar, Musiklinje, Förberedande kyrkomusikerutbildning, Kyrkomusikerutbildning på heltid, deltid och distans, Kyrkans grundkurs och Seniorkurser. Skolan har en offentlig lunchrestaurang, en omfattande konferensverksamhet och vandrarhem. Totalt finns ca 40 anställda.