STUDIEMOTIVERANDE FOLKHÖGSKOLEKURS

Studiemotiverande Folkhögskolekurs, SMF, är en kurs som folkhögskolorna erbjuder på uppdrag av Arbetsförmedlingen. De senaste SMF-kurserna har fokuserat på svenska språket och på att deltagarna ska få ökade chanser till arbete.

Det är Arbetsförmedlingen som anvisar deltagare till SMF. Du kan alltså inte söka till kursen direkt utan tar kontakt med din handläggare på Arbetsförmedlingen om du tycker att SMF skulle passa dig. Under ett år har Oskarshamns Folkhögskola flera SMF-kurser som kan ha lite olika inriktning.

VÄG UT PÅ ARBETSMARKNADEN

Syftet med SMF är att motivera till fortsatta studier och/eller till att hitta en väg ut på arbetsmarknaden. En SMF-kurs är 13 veckor på heltid, ibland sätts två sådana kurser ihop så att studietiden blir ett halvår. Om du efter avslutad SMF-kurs vill fortsätta på folkhögskola så kan du söka till Allmän kurs där man kan läsa in grundskola och/eller gymnasiekompetens.

Ta kontakt med din handläggare på Arbetsförmedlingen för mer information.

Ann Sundqvist, skoladministratör

Kais Mawed, lärare