ALLMÄN KURS HÄLSA – GYMNASIENIVÅ

Allmän kurs hälsa är för dig som vill bli klar med dina gymnasiestudier. Här får du möjlighet att studera i en lugnare miljö och i ett tempo som passar dig. Du läser behörighetsgivande ämnen varvat med hälsokurser med fokus på mental hälsa, kost och rörelse.

Syftet med profilen hälsa är att ge dig verktyg att hantera vardagen både mentalt och fysiskt. Du får möjlighet att lära dig mer om hur kroppen och hjärnan fungerar, näringslära, olika former av fysisk rörelse, mental träning, stresshantering, motivation och mycket mer. Allmän kurs vill ge dig möjlighet till ett hälsosamt liv i balans.

Du kan komplettera tidigare gymnasiestudier eller få hela din gymnasiekompetens hos oss. Din studieplan görs upp utifrån dina behov.

GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET

För att få grundläggande behörighet till yrkeshögskola (innehåller de gymnasiegemensamma ämnen som ingår i yrkesexamen från gymnasieskolan) behöver du uppnågodkända kunskaper  i följande kurser:

• Svenska 1
  • Engelska 5
  • Matematik 1
  • Naturkunskap 1a1
  • Religion 1
  • Samhällskunskap 1a1
  • Historia 1a1

GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET TILL HÖGSKOLA

För att få grundläggande behörighet till högskola (innehåller de gymnasiegemensamma ämnen som ingår i examen från studieförberedande program i gymnasieskolan) behöver du uppnå godkända kunskaper  i följande kurser:

• Svenska 1, 2 och 3
  • Engelska 5 och 6
  • Matematik 1
  • Naturkunskap 1a1
  • Religion 1
  • Samhällskunskap 1a1
  • Historia 1a1

SÄRSKILD BEHÖRIGHET/VALBARA KURSER

Du kan även välja att studera fler ämnen/kurser som kan ge dig särskilda behörigheter för att söka utbildningar som kräver detta eller ge dig verktyg att klara högre studier.

Vi erbjuder

• Matematik 1a/b/c, 2 a/b/c och 3b
  • Psykologi 1
  • Samhällskunskap 1a2
  • Naturkunskap 1a2
  • Engelska 7

Hos oss kan du även studera två olika hälsokurser, en mot mental hälsa och en mot kost och rörelse, samt kreativ verkstad och dans för mental hälsa.

MENTAL HÄLSA

Här lär vi oss vad en god psykisk hälsa är  och använder olika metoder och verktyg för att kunna göra positiva livsstilsförändringar.

KREATIV VERKSTAD

Här arbetar vi med olika material och tekniker för att lära oss mer om färg och form. Kreativt skapande ger självkänsla, självförtroende och energi till skolans övriga delar i skolans vardag.

DANS FÖR HÄLSA

På dans för hälsa varvar vi ner tillsammans och tränar kravlös dans, rörelse och kroppsuppfattning. Vi gör roliga övningar och släpper allt annat för en stund.

Ibland syns det inte utanpå hur det känns inuti. Dans för hälsa är ett evidensbaserat projekt som vi vet kan hjälpa människor att må bättre genom att regelbundet samlas i en trygg grupp och kravlöst lära sig ta plats i den egna kroppen och i rummet med hjälp av dans. En plats där du får vara dig själv. Kom som du är!

STUDIEOMDÖME ISTÄLLET FÖR BETYG

Efter minst två terminers studier på heltid får du ett studieomdöme. Om du dessutom har fått grundläggande behörighet och har totalt tre års heltidsstudier på gymnasienivå, kan du söka in till högre studier på yrkeshögskola eller högskola i den så kallade folkhögskolekvoten. Då är det omdömet som avgör om du blir antagen på utbildningen du sökt. Gör du dessutom ett högskoleprov kan det ge dig ytterligare möjligheter att bli antagen, eftersom du då även söker inom den kvoten. Att ha uppnått grundläggande behörighet är också en stor fördel när du ska söka arbete.

Ansökningsförfarandet

• Du fyller i ansökan som finns här på hemsidan och bifogar kopior på betyg från SFI, grundskolan, gymnasieskolan och eventuell utländsk examen eller motsvarande.
  • Skolan bekräftar att ansökan inkommit och bokar tid för samtal.
  • Besked om antagning, reservplats eller avslag skickas till alla sökande.

Du ska ha fyllt 18 år eller ska fylla 18 år under det kalenderår kursen börjar.

Du ska ha grundskolebehörighet.

Hör av dig om du undrar något eller vill göra ett studiebesök hos oss. Vi tar gärna emot dig för samtal och rundvandring på skolan. Om du vill kan du även följa undervisningen under någon eller några dagar.

Emma Olsson
Tf. utbildningsledare