ALLMÄN KURS – DISTANS

VI MÖTER DIG DÄR DU ÄR!

Allmän kurs distans riktar sig till dig som behöver kunna studera flexibelt på distans och som vill komplettera dina gymnasiebetyg till grundläggande högskolebehörighet och som kanske vill förbereda dig inför fortsatta studier inom människorelaterade yrken som polis, socionom eller fritidspedagog. Vi erbjuder därför Allmän kurs distans med  inriktning människan i samhället. Under studietiden läser du de gymnasieämnen som du saknar, i kombination med några av våra förberedande folkhögskolekurser och får därmed en attraktiv utbildning.

Allmän kurs distans på Oskarshamns folkhögskola är en utbildning helt på distans. Det finns inget krav på fysiska träffar, så du kan söka utbildningen var du än bor i Sverige eller världen. Du är samtidigt alltid en del av Oskarshamns folkhögskola och välkommen att besöka oss samt delta på våra gemensamma aktiviteter på skolan såsom temadagar och friluftsdagar. Utbildningen innehåller digitala träffar, både obligatoriska och frivilliga där du får möta dina klasskamrater och samtala med lärarna. Du behöver därför ha möjlighet att delta under dagtid och förväntas delta aktivt i de digitala lektionerna och i diskussionsforum. Distansundervisning passar dig som är studiemotiverad och är bra på att ta eget ansvar eftersom utbildningen till största del baseras på självstudier. Skolan erbjuder visst stöd för att hitta rutiner för detta.

DET HÄR BEHÖVER DU

Det du behöver för att genomföra utbildningen är en dator med webbkamera, mikrofon och bra internetuppkoppling. Du behöver kunna avsätta ca 40h/v för studier.

STUDIEPLAN

Du kan komplettera tidigare gymnasiestudier eller få hela din gymnasiekompetens hos oss. Din studieplan görs upp utifrån dina behov.

Vi erbjuder följande ämne på gymnasienivå:

• Svenska 1,2,3
  • Matematik 1a
  • Engelska 5,6
  • Religion 1
  • Historia 1a1
  • Samhällskunskap 1a1, 1a2
  • Naturkunskap 1a1

Vid sidan av dessa läser du även  kursen  Människan i samhället.

STUDIEOMDÖME ISTÄLLET FÖR BETYG

Efter minst två terminers studier på heltid får du ett studieomdöme. Om du dessutom har fått grundläggande behörighet och har totalt tre års heltidsstudier på gymnasienivå, kan du söka in till högre studier på yrkeshögskola eller högskola i den så kallade folkhögskolekvoten. Då är det omdömet som avgör om du blir antagen på utbildningen du sökt. Gör du dessutom ett högskoleprov kan det ge dig ytterligare möjligheter att bli antagen, eftersom du då även söker inom den kvoten. Att ha uppnått grundläggande behörighet är också en stor fördel när du ska söka arbete.

STUDIEMEDEL

Kursen är studiemedelsberättigad från CSN.

Ansökningsförfarandet

• Du fyller i ansökan som finns här på hemsidan och bifogar kopior på betyg från SFI, grundskolan, gymnasieskolan och eventuell utländsk examen eller motsvarande.
  • Skolan bekräftar att ansökan inkommit och bokar tid för samtal.
  • Besked om antagning, reservplats eller avslag skickas till alla sökande.

Du ska ha fyllt 18 år eller ska fylla 18 år under det kalenderår kursen börjar.

Du ska ha grundskolebehörighet.

Bekräftelseavgift 250 kr.

Tillgång till Diglär (digitalt läromedel) 840 kr/läsår.

Maria Bergqvist
Utbildningsledare