KYRKANS GRUNDKURS

– Med gudstjänstprofil

Med gudstjänsten som grund vandrar vi i tron och utforskar kyrkan. Kursen passar både dig som redan har en tjänst inom Svenska kyrkan och dig som har frågor om kristen tro och funderar över yrkesval.

Kyrkans grundkurs med gudstjänstprofil pågår under ett läsår på halvfart. Studierna sker på distans men med träffar åtta helger på plats vid Oskarshamns folkhögskola. Då arbetar vi i diskussionsgrupper, går på studiebesök och har lärarledda genomgångar samt intressanta gästföreläsare.

Dessutom ser vi på film, delar måltidens gemenskap, firar mässor och har andakter där du som kursdeltagarna ansvarar för utförandet.

Mellan träffarna arbetar var och en hemma med fördjupningsuppgifter, som bibelstudium och fördjupad studie av församlingen. Inlämning av hemuppgifter sker digitalt. Genomgång av aktuell digital plattform sker vid första träffen. Tillgång till dator är alltså ett måste.

HUVUDDRAG I KURSPLANEN

• Mässans uppbyggnad
  • Gudstjänstmetodik
  • Kyrkoårets olika skiften
  • Själavård
  • Undervisning i församlingen
  • Vår kyrkas historia och tradition
  • Att styra och leda i församlingen, vem gör och beslutar om vad?
  • Bibelns tillkomst, historia och innehåll
  • Påskens teologi – om ondska, död, synd, uppståndelse och försoning

Kursen vänder sig till dig som:

• Redan har en anställning, är ideellt engagerad eller förtroendevald i Svenska kyrkan och vill fortbilda dig
  • Har frågor kring tro och Svenska kyrkan och vill veta mer
  • Funderar på tjänst i Svenska kyrkan som diakon, musiker, pedagog eller präst eller annan anställning och vill förbereda dig inför den och pröva din kallelse

Vi erbjuder två paket priser.

Dessa gäller för varje fysisk träff under läsåret 2024/2025:

Matpaket 775 kr/tillfälle om du har ordnat eget boende.

Helpension enkelrum med sänglinne och handdukar: 2 375 kr/person och tillfälle. (Egen dusch & toalett i mån av tillgång.)

Avbokning måste göras senast onsdag kl. 12.00 (veckan innan träff) annars debiteras hela avgiften. I annat fall krävs läkarintyg.

Avgiften gäller för hela kurstillfället och reduceras inte om man väljer att inte delta hela tillfället.

Träffar under hösten 2024:
30 augusti-1 september
20-22 september
8-10 november

Träffar vårterminen 2025:
17-19 januari
7-9 februari
7-9 mars
4-6 april
16-18 maj

Jonas Ivarsson
Skolpräst och lärare på Kyrkans grundkurs