ALLMÄN KURS

På Allmän kurs på folkhögskola kan du läsa färdigt motsvarande gymnasieskola. Oskarshamns Folkhögskola har hälsoprofil på Allmän kurs med fokus på mental hälsa, kost och rörelse.

På Oskarshamns Folkhögskola är miljön lugn och undervisningsgrupperna relativt små. Här finns extra resurser för dig som behöver det för att klara studierna. Utöver dina lärare finns det också tillgång till lärarassistent och kurator.

På allmän kurs har varje deltagare en lärare som mentor. Tillsammans med mentorn gör du upp din personliga studieplan utifrån vad du har med dig sedan tidigare studier. Under studietiden följer ni sedan upp hur det går.

OLIKA AKTIVITETER UNDER ETT LÄSÅR

Under ett läsår händer det olika saker som bryter ordinarie schema. Hela skolan samlas till aktiviteter som temadagar, föreläsningar, friluftsdagar och festligheter.  Du som vill får medverka och delta i allt vi gör tillsammans på folkhögskolan – som exempelvis fester, konserter eller skolans allmänna kör.

För att söka, gå in på sidan för Allmän kurs– grund eller Allmän kurs hälsa – gymnasienivå beroende på vilken du vill söka till. Du ser sidorna i menyn här under.

Undervisningen på folkhögskola är kostnadsfri. Men det finns avgifter som måste betalas. Även undervisningsmaterial kan innebära en kostnad. Läs mer HÄR.

Hör av dig om du undrar något eller vill göra ett studiebesök hos oss. Vi tar gärna emot dig för samtal och rundvandring på skolan. Om du vill kan du även följa undervisningen under någon eller några dagar.

Maria Bergqvist
Utbildningsledare