KYRKVAKTMÄSTARE – distans

Söker du ett stimulerande arbete med omväxlande uppgifter? Då kan kyrkvaktmästarutbildningen på Oskarshamns Folkhögskola vara något för dig. Arbetet är ett serviceyrke där du som kyrkvaktmästare många gånger är ansiktet utåt och den första person människor träffar i mötet med kyrkan.

Mål

Att förbereda kursdeltagaren för inre tjänst i församling i Svenska kyrkan. Kursen ger grundläggande kunskaper i skötsel av kyrkorum och inventarier. Utbildningen ger förståelse för det unika sammanhang som arbete i församling utgör med tjänst kopplad till kyrkliga handlingar.

Upplägg

Studietakten är 100% och kursen pågår i 21 veckor. Start vecka 45 och slut vecka 13. Undervisningen sker på distans med fyra obligatoriska närträffar, som är heldagar på Oskarshamns Folkhögskola med start måndag kl 10:00 och slutar fredag 13:00, vecka 46, 50, 5 och 12.

Exempel på kursinnehåll

• Svenska kyrkans organisation
  • Den egna yrkesrollen och medarbetarskap
  • Kyrkoårets olika skiften
  • Kulturmiljön i kyrkorummet – kulturmiljölagen och dess tillämpning, vård och underhåll av kyrkorum och inventarier i olika material
  • Vår kyrkas historia och tradition
  • Teknik – ljud, ljus, bild
  • Kyrkliga handlingar och arrangemang

Fördjupningsarbete inom t ex kulturmiljö, teknik, inventarievård, församlingsarbete. Två veckor praktik i församling i Svenska kyrkan.

Arbetssätt och intyg

Teori med föreläsningar, övningar, inläsning av litteratur, diskussioner och redovisningar. Självstudier och inlämningar digitalt. Studiebesök i församling och kyrkor görs vid ett flertal tillfällen.

Kursdeltagaren har ett stort ansvar för det egna lärandet. Aktivt deltagande är en förutsättning för att tillgodogöra sig såväl teoretiska som praktiska moment. Obligatorisk närvaro på närträffarna.

Kursdeltagaren ansvarar själv för att hitta praktikplats.

Utbildningen är eftergymnasial och framtagen i samarbete med församlingar i Växjö stift.

Efter avslutad kurs erhålls ett kursintyg.

3-årigt gymnasie eller motsvarande.

Sista ansökningsdag 22 oktober 2024.

Välkommen med din ansökan!

Vi behandlar din ansökan så snart den kommer in.
Du kommer att kallas till en personlig intervju.

Antagning sker löpande.

Kursen startar vecka 45 med avslut vecka 13. Totalt 21 veckor inklusive jullov.

Anna-Karin Kullenbert
anna-karin.kullenbert@ofhsk.se

Gemensamma måltider är en del av utbildningen – förmiddagsfika, lunch och kvällsmat. Kostnad 1275 kronor/närträff. För den som även önskar boende på skolan, måndag till fredag, totalt 3450 kronor inklusive frukost, sänglinne och handduk.

Egen dusch och toalett i mån av tillgång.