Församlingspedagog / Diakon till Oskarshamns Folkhögskola – tjänsten är tillsatt

Om tjänsten

Oskarshamns folkhögskola söker nu en kyrkopedagog till i första hand kursen Kyrkovaktmästare/Värdinna som planeras att starta VT 2023. Tjänsten är tills vidare anställning på 100%. Du kommer att ha huvudansvaret för kursen vilket innebär planering, undervisning, schemaupplägg och mentorskap för kursen. Du styr innehållet på kursen i samarbete med de kollegor som också kommer undervisa där och då främst skolprästen. Du ingår i lärarkollegiet på skolan. Dessutom kommer du att vara en del av teamet för Kyrkans grundkurs tillsammans med skolprästen. Du kommer även vara gästlärare skolans andra kurser som exempelvis kyrkomusiker och seniorkurser.

Kvalifikationer

Våra deltagare står i centrum och du behöver ha förmåga att anpassa dig efter deras varierande behov och förmågor.

Du är positiv och engagerad, ha förmåga att skapa goda relationer och en trygg lärandemiljö. Du ska kunna ta egna initiativ samt ha lätt för att samarbeta. Du är lösningsfokuserad och kan möta alla deltagare på deras nivå och leda dem framåt utifrån deras behov.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och för att lyckas i rollen tror vi att du har ett medvetet pedagogiskt arbetssätt där deltagares delaktighet och ansvarstagande är av vikt. I ditt arbete kännetecknas du av ett stort ansvarstagande, du har lätt för och ser samarbete med andra som en källa till inspiration och du har naturligtvis lätt för att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift.

Vi vill att du:

• Är utbildad Församlingspedagog eller har en pedagogisk utbildning och är diakon.
  • Har pedagogisk- eller ledarerfarenhet med vuxna.
  • Kunskap om eller erfarenhet som kyrkovaktmästare är meriterande
  • Har fördjupade kunskaper och erfarenheter om Svenska kyrkans tro, lära och organisation.
  • Delar folkbildningens grundvärderingar och ser samarbete som en grund för utveckling.

Villkor

Tjänsten är en tillsvidare anställning på 100%. Fördelningen tänkt att ligga ca 80% kyrkvaktmästare och 20% kyrkans grundkurs. Som lärare är du anställd med ferietjänst.

Arbetet är normalt förlagt till veckans alla vardagar och följer skolans schema, utom  undervisningen på kyrkans grundkurs är förlagd till 8 helger under ett läsår, fredag till söndag.

Kollektivavtal finns. Lön efter överenskommelse.

Tillträde helst från terminsstart i augusti 2022 eller 1 september 2022.

Skicka in din ansökan med brev snarast och senast den 25 maj till emil.jorgensen@ofhsk.se Berätta varför just du passar som lärare hos oss. Bifoga cv och ev referenser. Vi rekryterar och intervjuar löpande.

Emil Jörgensen, rektor, 0491-768101, emil.jorgensen@ofhsk.se
Jonas Ivarsson, skolpräst, jonas.ivarsson@ofhsk.se

Oskarshamns Folkhögskola

Oskarshamns folkhögskola ligger nära Oskarshamns centrum. Vi är en mötesplats för studenter, lunchgäster och konferensgäster. Varje dag är det en ström av människor med olikheter och likheter. Oskarshamns folkhögskola är en växtplats oavsett besökets syfte. I den studerande miljön erbjuder vi Allmän linje, vi utbildar kyrkomusiker och har en musiklinje med inriktning på jazz. Dessutom erbjuds etableringskurser, senior kurser och kyrkans grundkurs.